کاربرد پایتون | چرا آموزش پایتون برای شبکه کاران مهم است

هنگامی که سیسکو برای اولین بار، رسماً برنامه اخذ مدارک DevNet را معرفی نمود ، لحظه هیجان انگیزی بود. صنعت IT در حال حرکت به سمت تحولی بزرگ قرار داشت که مسیر آن از نقطه تقاطع  شبکه و automation که با تولد مدارک جدید DevNet همراه بود، می گذشت. پس از این اتفاق بود که به یکباره مسئله کاربرد پایتون در شبکه و موضوع آموزش پایتون برای شبکه کاران مطرح شد. در حقیقت ما شاهد افزایش تقاضا برای جذب متخصصانی با مهارت های نرم افزاری و automation در عصری هستیم که شاهد تغییرات سریع  تکنولوژی و تاثیر آن بر همه ابعاد مختلف زندگی می باشیم. لذا، دوره های Cisco DevNet فرصتی برای یادگیری مهارت های برنامه نویسی شبکه با هدف automation زیرساخت ها فراهم می کند.

با توجه به اینکه، یادگیری automation نیازمند دارابودن حداقل دانش و مهارت های مقدماتی از زبان های برنامه نویسی و اسکریپت نویسی(scripting) می باشد، لذا کسب مهارت های برنامه نویسی بخصوص زبان پایتون برای متخصصان شبکه از چنان اهمیت بالایی برخوردار که سیسکو یادگیری و آموزش پایتون را به عنوان اولین زبان برنامه نویسی به تمامی مخاطبان دوره های Cisco DevNet ،به شدت توصیه می کند.

حقیقتاً، چرا قبل از شرکت در دوره های DevNet ، بر یادگیری زبان پایتون تا این اندازه تاکید می گردد؟ پاسخ سیسکو به این سوال بسیار ساده است: سیسکو برای اخذ مدرک DevNet Associate certification ، تجربه عملی کار با یک زبان برنامه نویسی (به طور خاص پایتون) را توصیه می کند.

به طور کلی صرف ارائه یک محصول توسط وندور ، سبب اهمیت آن محصول نمی گردد و ما باید به بررسی دقیق تر و تاثیر آن در دنیای واقعی بپردازیم. زبان پایتون از جمله زبان هایی است که ارزش یادگیری آن بطور کامل مورد بررسی قرار گرفته است. به دلایل بسیاری و مواردی که در بالا ذکر شد ، پایتون بهترین و اولین زبانی است که از ارزش یادگیری بالایی برای هر متخصص IT برخوردار است.

امروزه، پایتون به یکی از محبوب ترین زبان های برنامه نویسی در سرتاسر دنیا تبدیل شده است و علاقه مندان بسیاری را به سمت شرکت در دوره پایتون سوق داده است. دوره های پایتون عمدتا در سطوح پایتون مقدماتی و دوره پایتون پیشرفته دنبال می شود. زبانی برنامه نویسی general-purpose (همه منظوره) که دارای بازه‌ی گسترده‌ای از کاربردها در حوزه‌های مختلف می‌باشند. به دلیل همین قابلیت توسعه پذیری است که مهارت های پایتون از ارزش بالایی در بین کارفرمایان برخوردار است.

در ادامه با پاسخ به سوالاتی مانند دلیل اهمیت فوق العاده زبان پایتون و چرا هر متخصص شبکه برای موفقیت های آتی باید این زبان را یاد بگیرد، بصورت دقیق و موشکافانه به بررسی اهمیت این زبان محبوب می پردازیم. پس با ما همراه باشید.

 

نگاهی به آموزش پایتون

اگرچه پایتون زبان برنامه نویسی جدیدی نیست و وجود مدارک سیسکو، محبوبیت این زبان را افزایش داده است، اما امروزه دلیل مقبولیت بالای این زبان ، سادگی  قابلیت خواندن و نوشتن و عدم پیچیدگی این زبان نسبت به زبانهای دیگر محسوب می شود. سادگی و خوانایی از ویژگی‌های بارز زبان برنامه‌نویسی پایتون است ، به ویژه برای افراد بدون دانش برنامه نویسی با سطح مهارتهای مختلف که در جستجوی یادگیری یکی از زبانهای برنامه نویسی هستند و این یکی از اصلی ترین دلایل کاربرد پایتون در شبکه و پرداختن به مسئله آموزش پایتون برای شبکه کاران می باشد.

همچنین پایتون دارای جامعه بسیار قدرتمندی از منابع بیشمار با دسترس پذیری بالایی می باشد که این قابلیت دسترسی و پشتیبانی گسترده، شروع به یادگیری زبان پایتون را برای همه افراد تسهیل می کند.

 

پایتون یک جعبه ابزار عالی

بیایید یادگیری مهارت های برنامه نویسی پایتون را با ساخت جعبه ابزار خودتان مقایسه کنیم. مطمئناً ، برای انجام هر کاری ، نیاز به کسب اطلاعات خاصی درباره ابزارهای مورد نیازآن کار خواهید داشت. اما فکر نمی کنید که شروع به کار با ابزارهایی که بیشترین استفاده در انجام آن کار را برای شما دارند، منطقی تر و معقولانه تر خواهد بود؟ اگر می خواهید از داشته های خود بیشترین بهره را ببرید ، بهتر است کار خود را با ابزارهایی شروع کنید که در بیشتر کارها مورد استفاده قرار می گیرند. احتمالاً چند پیچ گوشتی ، انبردست ، آچار ، چکش و مته ابزارهای خوبی برای شروع کار باشند. به این ترتیب ، در هنگام مواجهه با شغل هایی که برای انجام آن نیازمند ابزارهای مشابه هستند ، می توانید بلافاصله کار خود را شروع کنید.

از این ایده کلی ابزار سازی می توانید برای توسعه مهارت های خود استفاده نمایید. اگر می خواهید برای یادگیری یک زبان برنامه نویسی ، وقت بگذارید ، یادگیری زبانی که احتمالاً بیشترین کاربرد را برای شما دارد، منطقی تر  خواهد بود و شما را سریعترین به مقصد می رساند.

شما برای انجام صحیح کارها نیاز به ابزارهای مناسب دارید. لذا اولین گام در کسب موفقیت های شغلی  و رسیدن به بالاترین سودآوری مسلماً یادگیری ابزارهای پرکاربرد متناسب با زمینه کاری مورد نظر می باشد، الی الخصوص یادگیری ابزارهای مرتبط با زیرساخت های شبکه ، که برای هر مهندسین شبکه از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

کاربرد پایتون در شبکه

همانطور که گفته شد ، در حال حاضر، پایتون یکی از محبوب ترین زبان های برنامه نویسی در سرتاسر دنیا محسوب می شود، که امروزه با تحولات اخیر دنیای فناوری، آشنایی با حداقل یک زبان برنامه نویسی ساده برای هر مهندس شبکه بسیار مفید و راهگشا خواهد بود.

بیایید به مثال جعبه ابزار بازگردیم. شما برای انجام کارهای خود به بهترین وجه ممکن، باید با از مفیدترین و کاربردی ترین ابزار استفاده نمایید. پایتون هم مشابه  جعبه ابزاری است که زندگی حرفه ای شما را آسان تر می کند، زیرا  با استفاده از پایتون ، می توانید ابزارهای ویژه خود را برای سهولت انجام کار های خود ایجاد نمایید.

مشابه مثال جعبه ابزار،که بکارگیری ابزارهای موجود ، سبب اجرای آسانتر کارها می گردد، در برنامه نویسی نیز، اسکریپت ها ابزاری هستند که با هدف تسهیل اجرای وظایف ایجاد می گردند. علاوه بر این، با استفاده از اسکریپت ها، قابلیت اتوماتیک سازی برخی از فرایندها را نیز خواهید داشت و شاید این یکی از جذابیت های کاربرد پایتون در شبکه و لزوم آموزش پایتون به شبکه کاران باشد.

 

موارد کاربرد های Real-World زبان پایتون

یکی از بهترین نمونه های کاربردی از قدرت بالای زبان محبوب پایتون، کتابخانه Netmiko پایتون با پشتیبانی از مجموعه وسیعی از دیوایس های شبکه و  سازگاری کامل با محصولات وندورهای مختلفی همچون سیسکو ، جونیپر ، Dell و Palo Alto است . از کتابخانه Netmiko پایتون برای مدیریت SSH تجهیزات شبکه، automation و انجام تعدادی از پیکربندی های مدیریتی رایج شبکه از طریق نوشتن اسکریپت های پایتون، استفاده می گردد.

به عنوان نمونه ، برخی از متخصصان شبکه، از Netmiko برای ایجاد صفحات گسترده(spreadsheet) لیست تجهیزات زیرساخت های شبکه ای سازمان خود با جزئیات کامل استفاده می کنند یا برخی دیگر از پایتون برای شناسایی پورت های unused سوئیچ های زیرساخت های شبکه ای استفاده می کنند. اساساً ، در هر جایی که  پیکربندی شبکه ها با CLI امکان پذیر است ، Netmiko قابل کاربرد است.

علاوه بر این کاربرد پایتون در شبکه ، تعداد بسیاری از پلتفرم های تجهیزات شبکه از RESTful API در ساختار خود استفاده می کنند، که پایتون با داشتن کتابخانه هایی مانند Requests ، بهترین تعامل را با API های فوق برقرار می کند. در واقع ، تمرکز اصلی آزمون DevNet Associate به طور خاص پیرامون کاربرد پایتون در تعامل با  APIهای محصولات Meraki و WebEx  می چرخد.

پایتون در تعامل با ابزارهای مدیریت پیکربندی شبکه نیز ، اغلب بسیار خوب  عمل می کنند. به عنوان مثال ، در نوشتن ماژول های Ansible برای مدیریت شبکه، از زبان پایتون استفاده می شود تا آنجا که حتی در مستندات Ansible ، بخش کاملی به توسعه ماژول های Cisco ACI با عنوان Developing Cisco ACI modules اختصاص یافته است.

 

اهمیت بالای آموزش پایتون در دوره های شبکه Cisco DevNet

سیسکو به متقاضیان شرکت در آزمون Cisco DevNet Associate 200-901 ، تجربه عملی کار با یک زبان برنامه نویسی و عمدتاً پایتون را توصیه می کند. حال می پرسید چرا زبان پایتون؟ جواب این سوال آسان است. کافی است به سرفصل های آزمون Cisco DevNet Associate 200-901 – exam topics  نگاهی بیندازید. استفاده از زبان پایتون تنها به محصولات Meraki و WebEx API سیسکو خلاصه نمی شود، بلکه نوشتن اسکریپت های پایتون برای ساخت API ها با استفاده از software development kit Cisco و کتابخانه requests، توانایی خواندن اسکریپت های پایتون و تشخیص workflow های اتوماتیک نیز از مفاد آزمون DevNet می باشند.

در نگاه اول، این همه  تأکید بر برنامه نویسی تحت شبکه در دوره های Cisco DevNet ممکن است برای شما تعجب آور باشد. اما با توجه به تحولات سریع تکنولوژی و حضور شبکه های مدرن امروزی و مفاهیم ابری ، یکپارچگی و خودکارسازی بین پلت فرم‌ها از طریق APIsها، مدارک DevNet با هدف کاهش شکاف موجود بین مهارت های متخصصان IT با نیازهای امروزی بازار از طریق ارائه دانش و مهارت های مربوط به الزامات شبکه های مدرن امروزی ، به ویژه در همسوسازی و ترکیب بین مهارت های DevOps با automation زیرساخت های شبکه عرضه شده است.

DevNet سیسکو همراستا با تحولات روز صنعت IT حرکت می کند. اگر شما یک توسعه دهنده باتجربه یا یک متخصص شبکه می باشید که نیاز به automation زیرساخت های شبکه ای سازمان خود را دارید ، مطمئناً ، شرکت در دوره های DevNet و اخذ مدارک آن، در پیاده سازی سناریوهای automation  بسیار مفید و کاربردی خواهد بود.

 

کلام آخر

با توجه به تغییر چشمگیرصنعت زیرساخت IT به سمت اتوماسیون و برنامه نویسی و چالش های رویارویی شرکت ها با تحولات دیجیتالی و همگرایی دنیای شبکه و برنامه نویسی نمی توان براحتی از محبوبیت فوق العاده زبان پایتون در حوزه های مختلف IT چشم پوشی کرد. به ویژه با تحولات اخیر، یادگیری مهارت‌هایی برنامه‌نویسی برای متخصصان شبکه به یک الزام بدل شده است. شاید تا چند سال آینده، شاهد حضور مباحث جدیدتر و مهم تری از یادگیری برنامه نویسی به عنوان هسته اصلی آزمون های Cisco DevNet سیسکو باشیم، اما آنچه در حال حاضر اهمیت دارد، مزایای فراوانی است که آموزش پایتون برای شبکه کاران به همراه می آورد.

همانطور که می دانید، در صنعت IT ، هیچ چیز مطلقی وجود ندارد، لذا هیچ اجباری در یادگیری یک زبان برنامه نویسی خاص مانند پایتون وجود ندارد، بلکه نکته مهم در یادگیری حداقل یکی از زبان های برنامه نویسی فارغ از نوع آن زبان برای متخصصان شبکه می باشد. بیاید به مثال جعبه ابزار بازگردیم. شما همواره ابزارهایی را در جعبه ابزار خود قرار می دهید، که بیشترین کاربرد را با توجه به شرایط کاری پیشامده دارند.  مطمئناً ، ابزارهای دیگری که کمتر مورد استفاده قرار می گیرند، در موقعیت های دیگری به کار خواهند آمد. در یادگیری زبان های برنامه نویسی نیز همانند مثال جعبه ابزار، ابزارهایی را فرامی گیرید که بیشترین کاربرد در انجام صحیح کارها را در اختیار شما قرا می دهند. ممکن است در ابتدا برای انجام کاری تنها نیاز به یک چاقوی سوئیسی داشته باشید ولی به مرور در می یابید که به اره برقی یا پیچ گوشتی نیز نیاز خواهید داشت.