بازدید رئیس مرکز ملی فضای مجازی از مرکز داده امین

ابوالحسن فیروزآبادی، رییس مرکز ملی فضای مجازی و دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور، امروز در بازدید از مرکز داده امین(دیتاسنتر) حوزه‌های علمیه خواهران کشور در قم افزود: امروز اقدامات مثبت و کم‌نظیری در کشور از لحاظ نوع اتقان تکنیکی  در قم صورت پذیرفته است.

وی اظهار کرد: یکی از این پیشرفت‌ها مرکز داده امین حوزه‌های علمیه خواهران است که با استانداردهای بالایی تشکیل شده و از بهترین‌ قطعات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در آن استفاده شده است.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور ادامه داد: این مرکز ظرفیت عظیمی است که در شهر مقدس قم ایجاد شده و امیدواریم شاهد گسترش این ظرفیت بزرگ در کشور باشیم.

 وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این‌که شبکه ملی اطلاعات بدون محتوا عملاً خیلی معنی ندارد و معنای شبکه‌ اطلاعات با ابزارها و محتوای ملی شکل می گیرد، بیان داشت: تا زمانی که ابزارها و محتواهای ملی نداشته باشیم با زیرساخت‌های مستقل هم آورده‌ای نخواهیم داشت و باید برای تأمین نیازها به سکوها، اپلیکیشن‌ها و محتواهای دیگران به عنوان یک نیاز بشری مراجعه کنیم.

فیروزآبادی تصریح کرد: شهر قم به دلیل بسیاری از پارامترها که هزاران نفر اهل تحقیق و پژوهش در این شهر فعالیت دارند و ضمن این‌که باید کانتکست دینی در کانتکست اینترنتی منطبق شود، می‌تواند نقاط مثبتی در عرصه فضای مجازی ایفا کند.

وی با اشاره به اینکه ما برای موفقیت در فضای مجازی می‌توانیم چت‌روم‌های چند دقیقه‌ای تصویری و مالتی‌مدیا را در فضای مجازی به صورت تخصصی و به زبان‌های مختلف ایجاد کنیم، بیان داشت: با این کار ما می‌توانیم فضای ذهنی جهان اسلام را در فضای مجازی تحقق بخشیم.

دبیر شورای عالی فضای مجازی خاطرنشان کرد: تحقق فضای ذهنی جهان اسلام در فضای مجازی با همدلی دولت و ملت و کمک حوزه‌های علمیه قابل تحقق است و امیدواریم روزی به تکنولوژی پیشرفته در این عرصه دست پیدا کنیم.

 در این بازدید دکتر علی طائی‌زاده، رییس مرکز داده امین نیز به قابلیت‌های این مرکز اشاره کرد و گفت: مرکز داده امین از حملات اینترنتی و اتفاقاتی که در دیتاسنترهای خارجی برای مراکز بزرگ اسلامی می‌افتد، پیشگیری می‌کند و دارای امنیت چندلایه در زیرساخت ساختمانی و حفاظت الکترومغناطیسی است.

وی افزود: بعد از پیشرفت پروژه در حین طراحی سعی کردیم مرکز را منطبق با استانداردهای جهانی برای نجات از بحران طراحی کنیم.

رئیس مرکز اطلاعات و فناوری حوزه‌های علمیه خواهران با اشاره به اینکه مرکز داده امین در یک فاصله مطمئن از پایتخت برای حوادث احتمالی در خدمت مراکز و مؤسسات است، بیان کرد: این مرکز ۲ هزار سرور را در خود جای می‌دهد و تا دو برابر قابلیت توسعه دارد.

وی ادامه داد: مرکز داده امین بخشی از شبکه ملی اطلاعات کشور است که هدف اصلی آن پشتیبانی از اقدامات اثرگذار طلاب علوم دینی در فضای مجازی است.

طائی‌زاده همچنین به شبکه‌های کوثرنت و کوثر بلاگ اشاره کرد و افزود: این شبکه‌ها با توجه به ضرورت وجود طلاب در فضای مجازی که رهبری فکری جامعه را به عهده دارند ایجاد شده و این امکان را ایجاد می کند تا طلاب بتوانند فضای فکری محیط مجازی را نیز در دست بگیرند و پاسخگوی مخاطبان و حاضران در این عرصه باشند.

 گفتنی است، در این بازدید همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین محمودرضا جمشیدی، مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور گزارشی از فعالیت حوزه‌های علمیه خواهران و طلاب فعال در فضای مجازی ارائه داد.

اخبار مرتبط

بازدید آیت الله مکارم شیرازی از مرکز داده امین

اخبار

بازدید دکتر انصاری معاون وزیر ارتباطات از غرفه مرکز داده‌امین در کنفرانس زیرساخت اطلاعاتی کشور

اخبار

افتتاح فاز نخست خدمات رایانش ابری مرکز داده امین با حضور وزیر ارتباطات

اخبار

بازدید حجت الاسلام محمدجواد حاج‌علی‌اکبری از مرکز داده امین

اخبار