نظام ممیزی مراکز داده (DCAS) چیست؟

باتوجه به لزوم توسعه ارائه خدمات کاربردی در کشور، حمایت از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و همچنین صیانت از حقوق ارائه دهندگان و مصرف کنندگان خدمات مرکز داده و اصول حاکم بر رتبه بندی مراکز داده، اولین بار به همت کمیسون تنظیم مقررات جهت ممیزی مرکز داده اقدام به تصویب آیین نامه مربوطه معروف به مصوبه شماره ۳ جلسه شماره ۲۴۷ مورخ 07/09/1395 گردید.

در واقع بر اساس این مصوبه سازمان فناوری اطلاعات ایران به عنوان مجری موظف گردید تا در چارچوب این مصوبه برای رتبه بندی مراکز داده اقدام نماید.

انواع سطوح ممیزی مراکز داده براساس DC100 که دیگر به دلیل ناکارآمدی قابل استفاده نمی باشد:
بر اساس این مصوبه مراکز داده در سه سطح ممیزی می شوند:

رتبه یک (عالی)
رتبه دو (خوب)
رتبه 3 (قابل قبول)

چه بخش هایی در مراکز داده مورد ممیزی قرار می گیرد؟
چهار گروه اصلی یا چهار شاخص اصلی در گروه ممیزی مرکز داده مورد برررسی قرار می گیرد:

1- زیرساخت فیزیکی
۲- ساخت فناوری اطلاعات
۳-مدیریت مرکز داده
۴-موارد تکمیلی و زیر شاخه های هر یک تقسیم و مدت اعتبار گواهینامه ها سه سال تعیین گردید.

روند ممیزی مراکز داده به چه صورت است؟
علاوه بر اهمیت فراهم ساختن شرایط فیزیکی و اجزای تشکیل دهنده یک مرکز داده به عنوان گام های اولیه ایجاد مرکز، سایر موارد مشتمل بر معماری ، نحوه چیدمان ، زیرساخت و تجهیزات لازم جهت بهره‌برداری مناسب از خدمات و تامین شرایط بهینه محیطی مورد نیاز مرکز، نیز از اهمیت فوق العاده برخوردار است و مبنای اصلی برای تعیین روند های مربوط به ممیزی ارزیابی و رتبه بندی مراکز داده است.

در ساختار ممیزی واژه ای به نام زیست چرخ مرکز داده تبیین شده که این زیست چرخ شامل ۸ برآیند اصلی است که بر اساس مراحل زیر ممیزی توسط نهادهای ارائه دهنده خدمات ممیزی صورت می‌پذیرد:

مکان یابی
طراحی
ساخت
راه اندازی
بهره برداری
تیم سازی
مدل سازی
مهاجرت و بازنشستگی

انواع استاندارد ممیزی مرکز داده
در واقع زیست چرخ مراکز داده بر اساس استانداردهای مراجع بین المللی به وجود آمده که عمده مراکز داده بر اساس استاندارد TIA-942 B در کشور ایجاد شده است.

برای اینکه در واقع بتوانیم از کلیه ظرفیت‌های فنی بین المللی استفاده کنیم در تهیه سند ممیزی مراکز داده از آخرین نسخه‌های استانداردهای زیر استفاده گردیده است.

شايان ذکر است مميزی انطباق فعاليت­ها با اقدامات مرکزداده، براساس استانداردهاي زير و در صورت نیاز با نسخه­ های قبلي این استانداردها و حسب خوداظهاری متقاضي، قابل انجام می باشد.

استاندارد TIA-942 B 2017
استاندارد BICSI 002-2019
استاندارد UPTIME-2019
استاندارد ISO22237-1 to 7 -2018
استاندارد EN 50600- 1 to 7 -2018

شرکت عصر پردازش اطلاعات امین با نام تجاری دیتاسنتر امین، بعنوان سومین مرکز، موفق به اخذ گواهینامه رتبه بندی ارائه دهندگان خدمات مرکز داده کشور از سازمان فناوری اطلاعات شده است.